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로마 신자들에게 보낸 서간 2장
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하느님의 의로운 심판
▶God's Just Judgment
1
그러므로 아, 남을 심판하는 사람이여, 그대가 누구든 변명의 여지가 없습니다. 남을 심판하면서 똑같은 짓을 저지르고 있으니, 남을 심판하는 바로 그것으로 자신을 단죄하고 있기 때문입니다.
▶Therefore, you are without excuse, every one of you who passes judgment. For by the standard by which you judge another you condemn yourself, since you, the judge, do the very same things.
2
우리는 그러한 짓을 저지르는 자들에게 내리는 하느님의 심판이 진리에 따른 것임을 알고 있습니다.
▶We know that the judgment of God on those who do such things is true.
3
아, 그러한 짓을 저지르는 자들을 심판하면서도 스스로 같은 짓을 하는 사람이여, 그대는 하느님의 심판을 모면할 수 있으리라고 생각합니까?
▶Do you suppose, then, you who judge those who engage in such things and yet do them yourself, that you will escape the judgment of God?
4
아니면, 하느님의 그 큰 호의와 관용과 인내를 업신여기는 것입니까? 그분의 호의가 그대를 회개로 이끌려 한다는 것을 모릅니까?
▶Or do you hold his priceless kindness, forbearance, and patience in low esteem, unaware that the kindness of God would lead you to repentance?
5
그대는 회개할 줄 모르는 완고한 마음으로, 하느님의 의로운 재판이 이루어지는 진노와 계시의 날에 그대에게 쏟아질 진노를 쌓고 있습니다.
▶By your stubbornness and impenitent heart, you are storing up wrath for yourself for the day of wrath and revelation of the just judgment of God,
6
하느님께서는 각자에게 그 행실대로 갚으실 것입니다.
▶who will repay everyone according to his works:
7
꾸준히 선행을 하면서 영광과 명예와 불멸을 추구하는 이들에게는 영원한 생명을 주십니다.
▶eternal life to those who seek glory, honor, and immortality through perseverance in good works,
8
그러나 이기심에 사로잡혀 진리를 거스르고 불의를 따르는 자들에게는 진노와 격분이 쏟아집니다.
▶but wrath and fury to those who selfishly disobey the truth and obey wickedness.
9
먼저 유다인이 그리고 그리스인까지, 악을 저지르는 자는 누구나 환난과 고통을 겪을 것입니다.
▶Yes, affliction and distress will come upon every human being who does evil, Jew first and then Greek.
10
먼저 유다인에게 그리고 그리스인에게까지, 선을 행하는 모든 이에게는 영광과 명예와 평화가 내릴 것입니다.
▶But there will be glory, honor, and peace for everyone who does good, Jew first and then Greek.
11
하느님께서는 사람을 차별하지 않으시기 때문입니다.
▶There is no partiality with God.
다른 민족들과 율법
▶Judgment by the Interior Law
12
율법을 모르고 죄지은 자들은 누구나 율법과 관계없이 멸망하고, 율법을 알고 죄지은 자들은 누구나 율법에 따라 심판을 받을 것입니다.
▶All who sin outside the law will also perish without reference to it, and all who sin under the law will be judged in accordance with it.
13
율법을 듣는 이가 하느님 앞에서 의로운 이가 아니라, 율법을 실천하는 이라야 의롭게 될 것이기 때문입니다.
▶For it is not those who hear the law who are just in the sight of God; rather, those who observe the law will be justified.
14
다른 민족들이 율법을 가지고 있지 않으면서도 본성에 따라 율법에서 요구하는 것을 실천하면, 율법을 가지고 있지 않은 그들이 자신들에게는 율법이 됩니다.
▶For when the Gentiles who do not have the law by nature observe the prescriptions of the law, they are a law for themselves even though they do not have the law.
15
그들의 양심이 증언하고 그들의 엇갈리는 생각들이 서로 고발하기도 하고 변호하기도 하면서, 그들은 율법에서 요구하는 행위가 자기들의 마음에 쓰여 있음을 보여 줍니다.
▶They show that the demands of the law are written in their hearts, while their conscience also bears witness and their conflicting thoughts accuse or even defend them
16
이러한 사실은 내가 전하는 복음이 가르치는 대로, 하느님께서 그리스도 예수님을 통하여 사람들의 숨은 행실들을 심판하시는 그 날에 드러날 것입니다.
▶on the day when, according to my gospel, God will judge people's hidden works through Christ Jesus.
유다인과 율법
▶Judgment by the Mosaic Law
17
그런데 그대는 자신을 유다인이라고 부르면서 율법에 의지하고 하느님을 자랑하며,
▶Now if you call yourself a Jew and rely on the law and boast of God
18
율법을 배워 하느님의 뜻을 알고 무엇이 중요한지 판단할 줄 안다고 합니다.
▶and know his will and are able to discern what is important since you are instructed from the law,
19
또 자신이 눈먼 이들의 인도자고 어둠 속에 있는 이들의 빛이라고 확신하며,
▶and if you are confident that you are a guide for the blind and a light for those in darkness,
▶that you are a trainer of the foolish and teacher of the simple, because in the law you have the formulation of knowledge and truth -
21
그렇다면 남은 가르치면서 왜 자신은 가르치지 않습니까? 도둑질을 하지 말라고 설교하면서 왜 그대는 도둑질을 합니까?
▶then you who teach another, are you failing to teach yourself? You who preach against stealing, do you steal?
22
간음을 하지 말라고 하면서 왜 그대는 간음을 합니까? 우상을 혐오한다고 하면서 왜 그대는 신전 물건을 훔칩니까?
▶You who forbid adultery, do you commit adultery? You who detest idols, do you rob temples?
23
율법을 자랑하면서 왜 그대는 율법을 어겨 하느님을 모욕합니까?
▶You who boast of the law, do you dishonor God by breaking the law?
24
과연 성경에, “하느님의 이름이 너희 때문에 다른 민족들 가운데에서 모독을 받는다.”고 기록되어 있습니다.
▶For, as it is written, "Because of you the name of God is reviled among the Gentiles."
25
그대가 율법을 실천하면 할례는 유익합니다. 그러나 그대가 율법을 어기면, 그대가 받은 할례는 할례가 아닌 것이 되고 맙니다.
▶Circumcision, to be sure, has value if you observe the law; but if you break the law, your circumcision has become uncircumcision.
26
그러니 할례 받지 않은 이들이 율법의 규정들을 지키면, 할례를 받지 않았지만 할례를 받은 것으로 여겨지지 않겠습니까?
▶Again, if an uncircumcised man keeps the precepts of the law, will he not be considered circumcised?
27
그리하여 몸에 할례를 받지 않았으면서도 율법을 준수하는 이들이, 법전을 가지고 있고 할례를 받았으면서도 율법을 어기는 그대를 심판할 것입니다.
▶Indeed, those who are physically uncircumcised but carry out the law will pass judgment on you, with your written law and circumcision, who break the law.
28
겉모양을 갖추었다고 유다인이 아니고, 살갗에 겉모양으로 나타난다고 할례가 아닙니다.
▶One is not a Jew outwardly. True circumcision is not outward, in the flesh.
29
오히려 속으로 유다인인 사람이 참유다인이고, 문자가 아니라 성령으로 마음에 받는 할례가 참할례입니다. 그렇게 하는 이는 사람들이 아니라 하느님께 칭찬을 받습니다.
▶Rather, one is a Jew inwardly, and circumcision is of the heart, in the spirit, not the letter; his praise is not from human beings but from God.