가톨릭 교리서 DOCTRINE

가톨릭 교리서

검색 (목차 또는 내용) 검색

PARS SECUNDA MYSTERII CHRISTIANI CELEBRATIO

교회 교리서

PARS SECUNDA MYSTERII CHRISTIANI CELEBRATIO

제 2 편 그리스도 신비의 기념

Cur liturgia-

전례는 왜 거행하는가-

1066 Ecclesia, in Symbolo fidei, mysterium profitetur Sanctissimae Trinitatis et “mysterium voluntatis Suae secundum beneplacitum Eius”(Eph 1,9) super totam creationem: Pater “mysterium voluntatis Suae” adimplet Filium Suum dilectum Suumque Spiritum Sanctum pro salute mundi donans et pro Sui Nominis gloria. Tale est mysterium Christi revelatum et peractum in historia secundum consilium, “dispositionem” sapienter ordinatam quae a sancto Paulo “dispensatio [\\\] mysterii”(Eph 3,9) appellatur et a traditione patristica “Oeconomia Verbi incarnati” vel “Oeconomia salutis” appellabitur.
1066 교회는 신경을 통하여 거룩하신 삼위일체 하느님의 신비와, 만물에 대한 “당신 선의에 따른 당신 뜻의 신비”(에페 1,9)를 고백한다. 성부께서는 세상의 구원과 당신 이름의 영광을 위하여, 사랑하시는 성자와 성령을 주심으로써 “당신 뜻의 신비”를 실현하신다. 이것이 바로 “그리스도의 신비”이다.(1) 이 신비는 지혜롭게 정해진 계획에 따라 역사 안에서 계시되고 실현되었다. 바오로 사도는 이를 “신비의 계획”(에페 3,9)이라고 부르며, 교부들의 전통은 ‘강생하신 말씀의 경륜’ 또는 ‘구원 경륜’이라고 부른다.
1067 “Hoc autem humanae Redemptionis et perfectae Dei glorificationis opus, cui divina magnalia in populo Veteris Testamenti praeluserant, adimplevit Christus Dominus, praecipue per Suae beatae passionis, ab inferis Resurrectionis et gloriosae Ascensionis Paschale mysterium, quo "mortem nostram moriendo destruxit, et vitam resurgendo reparavit". Nam de latere Christi in cruce dormientis ortum est totius Ecclesiae mirabile sacramentum” Hac de causa, Ecclesia in liturgia praecipue mysterium celebrat Paschale per quod Christus opus nostrae salutis adimplevit.
1067 “인간을 구원하고 하느님께 완전한 영광을 드리는 이 일은 구약의 백성 안에서 하느님의 위업으로 준비되었으며, 주님이신 그리스도께서 특히 당신의 복된 수난과 저승에서 살아나신 부활과 영광스러운 승천의 파스카 신비, ‘당신의 죽음으로 우리 죽음을 없애시고 부활로 생명을 되찾아 주신’ 그 신비를 통하여 성취하셨다. 왜냐하면 십자가에서 잠드신 그리스도의 옆구리에서 온 교회의 놀라운 성사가 솟아 나왔기 때문이다.”(2) 그러므로 교회는 전례를 통하여 무엇보다도 우리의 구원 사업을 완수하신 그리스도의 파스카 신비를 기념한다.
1068 Ecclesia hoc Christi mysterium in sua liturgia annuntiat et celebrat, ut fideles ex eo vivant idque in mundo testentur:
1068 교회는 전례에서 바로 그리스도의 파스카 신비를 거행하고 선포한다. 이는 신자들이 세상에서 이 신비로 살아가고 이 신비를 증언하게 하려는 것이다.
“Liturgia enim, per quam, maxime in divino Eucharistiae Sacrificio, "opus nostrae Redemptionis exercetur", summe eo confert ut fideles vivendo exprimant et aliis manifestent mysterium Christi et genuinam verae Ecclesiae naturam”
전례를 통하여, 특히 거룩한 성찬의 희생 제사에서 “저희의 구원이 이루어지므로”, 전례는 신자들이 그리스도의 신비와 참교회의 진정한 본질을 생활로 표현하고 다른 사람들에게 드러내 보이는 데에 가장 크게 이바지한다.(3)

Quid verbum “liturgia” significat-

‘전례’라는 말은 무엇을 뜻하는가-

1069 Verbum “liturgia” originaliter “opus publicum”, “in nomine populi pro populo servitium” significat. In traditione christiana significare vult, Dei populum “opus Dei ” participare. Christus, Redemptor noster et Summus Sacerdos, per liturgiam, in Ecclesia Sua, cum ipsa et per ipsam, opus prosequitur nostrae Redemptionis.
1069 전례(典禮)라는 말은 본래 ‘공적인 일’, ‘백성들의, 백성들을 위한 봉사’를 뜻한다. 그리스도교 전통에서는, 하느님의 백성이 “하느님의 일”에(4) 참여함을 의미한다. 우리 구속주이시고 대사제이신 그리스도께서는 전례를 통해서, 당신 교회 안에서, 교회와 더불어, 교회를 통하여 우리의 속량을 위한 일을 계속하신다.
1070 Verbum “liturgia” in Novo Testamento adhibetur ad denotandum non solum divini cultus celebrationem, sed etiam Evangelii nuntium et caritatem in actu. In omnibus his adiunctis agitur de Dei et hominum servitio. Ecclesia in celebratione liturgica est serva, ad imaginem Domini sui, unius “Liturgi” Eius participans sacerdotium (cultum) propheticum (nuntium) et regale (caritatis servitium):
1070 신약 성경에서 ‘전례’(Leitourgia)라는 단어는 하느님에 대한 예배의 거행뿐(5) 아니라 복음 선포와(6) 사랑의 실천도(7) 가리킨다. 이 모든 경우가 하느님과 인간에게 봉사함을 뜻한다. 전례를 거행할 때 교회는 유일한 “제관”(Leitourgos)이신(8) 주님의 모습을 따라 시종이 되어, 그리스도의 사제직(예배), 예언자직(복음 선포), 왕직(사랑의 봉사)에 참여한다.
“Merito igitur liturgia habetur veluti Iesu Christi sacerdotalis muneris exercitatio, in qua per signa sensibilia significatur et modo singulis proprio efficitur sanctificatio hominis, et a mystico Iesu Christi corpore, Capite nempe Eiusque membris, integer cultus publicus exercetur. Proinde omnis liturgica celebratio, utpote opus Christi Sacerdotis Eiusque corporis, quod est Ecclesia, est actio sacra praecellenter, cuius efficacitatem eodem titulo eodemque gradu nulla alia actio Ecclesiae adaequat”
전례는 당연히 예수 그리스도의 사제직을 수행하는 것이다. 전례 안에서 인간의 성화가 감각적인 표징들을 통하여 드러나고 각기 그 고유한 방법으로 실현되며, 그리스도의 신비체, 곧 머리와 그 지체들이 완전한 공적 경배를 드린다. 따라서 모든 전례 거행은 사제이신 그리스도와 그 몸인 교회의 활동이므로 탁월하게 거룩한 행위이다. 그 효과는 교회의 다른 어떠한 행위와 같은 정도로 비교될 수 없다.(9)

Liturgia tamquam vitae fons

삶의 원천인 전례

1071 Liturgia, opus Christi, est etiam Eius Ecclesiae actio. Eadem Ecclesiam efficit et manifestat tamquam signum visibile communionis Dei et hominum per Christum. Fideles assumit in novam communitatis vitam. Implicat participationem ab omnibus “scienter, actuose et fructuose” peractam.
1071 그리스도의 행위인 전례는 당신 교회의 행위이기도 하다. 전례는 교회가 그리스도를 통하여 하느님과 인간이 이루는 친교를 볼 수 있는 표징이 되게 하고 이를 드러낸다. 전례는 신자들을 새로운 공동체 생활로 이끌며, 모든 사람이 “잘 알고, 능동적으로 또 효과적으로”(10) 참여하도록 요구한다.
1072 “Liturgia non explet totam actionem Ecclesiae” illam evangelizatio, fides et conversio debent praecedere; tunc ipsa in vita fidelium suos potest ferre fructus: vitam novam secundum Spiritum, obligationem in missione Ecclesiae et servitium pro eius unitate.
1072 “거룩한 전례가 교회 활동의 전부는 아니다.”(11) 전례에 앞서 복음 선포와 신앙과 회개가 먼저 이루어져야 한다. 그래야 비로소 전례는 신자들의 생활 안에서 열매를 맺을 수 있다. 그 열매는 바로 성령에 따르는 새로운 삶, 교회 사명에 참여, 그리고 교회의 일치를 위한 봉사이다.

Oratio et liturgia

기도와 전례

1073 Liturgia est etiam participatio orationis Christi, ad Patrem in Spiritu Sancto directae. In ea, omnis oratio christiana suum fontem suumque invenit finem. Per liturgiam, homo interior radicatur et fundatur super Dei “nimiam caritatem [...], qua dilexit nos”(Eph 2,4) in Filio Suo dilecto. Est idem “mirabile Dei” quod vita ducitur et interius fit ab omni oratione, “omni tempore in Spiritu”(Eph 6,18).
1073 전례는 또한 성령 안에서 성부께 드리는 그리스도의 기도에 참여하는 것이기도 하다. 그리스도인의 모든 기도는 전례에서 시작되고 전례로 완성된다. 인간은 전례를 통하여, 하느님 아버지께서 사랑하는 당신 아들 안에서 “우리를 사랑하신 그 큰 사랑”(에페 2,4) 안에 뿌리를 내리고, 그 기초 위에 내적으로 서게 된다.(12) 우리는 “늘 성령 안에서”(에페 6,18) 모든 기도를 통하여 “하느님의 놀라운 일”을 생활화하고 내면화한다.

Catechesis et liturgia

교리 교육과 전례

1074 “Liturgia est culmen ad quod actio Ecclesiae tendit et simul fons unde omnis eius virtus emanat” Ea locus est praecipuus catechesis populi Dei. “Catechesis suapte natura cum omnibus celebrationibus liturgicis atque sacramentalibus coniungitur, quippe cum in sacramentis, maxime in Eucharistia, Christus Iesus cumulate agat ad hominum transformationem”
1074 “전례는 교회의 활동이 지향하는 정점이며, 동시에 거기에서 교회의 모든 힘이 흘러나오는 원천이다.”(13) 그러므로 전례는 하느님 백성의 교리 교육을 위한 가장 훌륭한 자리다. “교리 교육은 전례 활동 및 성사 거행과 불가분의 연관을 갖는다. 그 이유는 성사, 특히 성체성사 안에서 예수 그리스도께서 전적으로 인간의 변화를 위하여 활동하시기 때문이다.”(14)
1075 Catechesis liturgica in mysterium Christi conatur introducere (ipsa est \\\), a visibili ad invisibile procedens, a significanti ad significatum, a “ sacramentis” ad “mysteria” Talis catechesis ad competentiam pertinet catechismorum localium et regionalium. Hic Catechismus, qui ad totius Ecclesiae servitium in diversitate eius rituum eiusque culturarum esse vult, id exponet quod fundamentale est totique Ecclesiae commune ad liturgiam tamquam mysterium et celebrationem attinens (sectio prima), deinde septem sacramenta et sacramentalia (sectio secunda).
1075 전례를 통한 교리 교육은 보이는 것에서 보이지 않는 것으로, 상징에서 상징하는 실재로, ‘성사’에서 ‘신비’로 진행하여 그리스도의 신비로 인도하는 것이 그 목표이다(이것이 신비 교육[mystagogia]이다). 이러한 교리 교육은 각 지역의 교리서들에 맡겨진 과제다. 다양한 전례 예법과 문화를 지닌 모든 교회(15) 를 위해 쓰여진 이 교리서는 신비의 거행인 전례에 관련되는 기본적인 것과 모든 교회에 공통적인 것을 제1부에서 설명한 다음에, 일곱 성사와 준성사를 제2부에서 설명하고자 한다.

SECTIO PRIMA OECONOMIA SACRAMENTALIS

제 1 부 성사의 경륜

1076 Die Pentecostes, per Spiritus Sancti effusionem, Ecclesia mundo est manifestata. Donum Spiritus tempus inaugurat novum in “dispensatione mysterii” tempus Ecclesiae, quo perdurante Christus per liturgiam Ecclesiae Suae Suum opus salutis manifestat, praesens facit et communicat “donec veniat”(1 Cor 11,26). Per hoc Ecclesiae tempus, Christus vivit et agit iam in Ecclesia Sua et cum illa modo novo proprio huius novi temporis. Agit per sacramenta; hoc communis traditio Orientis et Occidentis “Oeconomiam sacramentalem” appellat; haec in communicatione (seu “dispensatione” consistit fructuum mysterii Paschalis Christi in celebratione liturgiae “sacramentalis” Ecclesiae.
1076 오순절 날 성령의 강림으로 교회가 세상에 나타나게 되었다.(1) 성령 강림은 ‘신비의 나눔’(dispensatio) 안에서 새로운 시대, 곧 교회의 시대를 연다. 이 교회 시대에 그리스도께서는 다시 “오실 때까지”(1코린 11,26) 당신 교회의 전례를 통하여 구원 활동을 드러내고, 현존하게 하고, 전해 주신다. 교회 시대라는 이 기간 동안에 그리스도께서는 당신 교회 안에, 교회와 더불어 이 새로운 시대에 맞는 새로운 방식으로 살아 계시고 활동하신다. 그리스도께서는 성사들을 통하여 활동하신다. 바로 이것을 동방과 서방의 전통은 한결같이 ‘성사의 경륜’이라고 부른다. 그리고 이 성사의 경륜은 교회가 ‘성사의’ 전례 거행을 통하여 그리스도의 파스카 신비에서 얻은 열매를 전해 주는(또는 나누어 주는) 것이다.
Hac de causa, imprimis ostendere oportet hanc “dispensationem sacramentalem ”(caput primum). Sic clarius apparebunt natura et rationes essentiales celebrationis liturgicae (caput secundum).
그렇기 때문에 먼저 이러한 ‘성사의 경륜’을 우선 설명하는 것이 중요하다(제1장). 이렇게 함으로써 전례 거행의 성격과 본질적 면모들이 더 분명하게 드러날 것이다(제2장).

CAPUT PRIMUM

제 1 장 교회 시대의 파스카 신비

ARTICULUS 1 LITURGIA - SANCTISSIMAE TRINITATIS OPUS

제1절 거룩하신 삼위의 행위인 전례

I. Pater, liturgiae fons et finis

I. 전례의 원천이며 목적이신 성부

1077 “Benedictus Deus et Pater Domini nostri Iesu Christi, qui benedixit nos in omni benedictione spiritali in caelestibus in Christo, sicut elegit nos in Ipso ante mundi constitutionem, ut essemus sancti et immaculati in conspectu Eius in caritate, qui praedestinavit nos in adoptionem filiorum per Iesum Christum in Ipsum, secundum beneplacitum voluntatis Suae, in laudem gloriae gratiae Suae, in qua gratificavit nos in Dilecto”(Eph 1,3-6).
1077 “우리 주 예수 그리스도의 아버지 하느님께서 찬미받으시기를 빕니다. 하느님께서는 그리스도 안에서 하늘의 온갖 영적인 복을 우리에게 내리셨습니다. 세상 창조 이전에 그리스도 안에서 우리를 선택하시어, 우리가 당신 앞에서 거룩하고 흠 없는 사람이 되게 해 주셨습니다. 사랑으로 예수 그리스도를 통하여 우리를 당신의 자녀로 삼으시기로 미리 정하셨습니다. 이는 하느님의 그 좋으신 뜻에 따라 이루어진 것입니다. 그리하여 사랑하시는 아드님 안에서 우리에게 베푸신 그 은총의 영광을 찬양하게 하셨습니다”(에페 1,3-6).
1078 Benedictio actio est divina quae vitam donat et cuius Pater est fons. Eius benedictio est simul verbum et donum (bene-dictio, \\\). Haec locutio homini applicata adorationem et redditionem Creatori eius significabit in gratiarum actione.
1078 강복은 생명을 주는 하느님의 행위이며, 그 생명의 원천은 성부이시다. 그분의 강복은 ‘말씀이요 선물’(bene-dictio, eu-logia)이다. 사람 편에서 보면, 이는 감사하는 마음으로 창조주께 드리는 ‘흠숭과 봉헌’을 의미한다.
1079 Inde ab initio usque ad temporum consummationem, totum Dei opus benedictio est. Inde a primae creationis liturgico po-ate usque ad caelestis Ierusalem cantica, inspirati auctores consilium annuntiant salutis tamquam immensam benedictionem divinam.
1079 태초부터 종말에 이르기까지 하느님께서 하시는 모든 일은 강복이다. 최초의 창조에 대한 전례 시가(典禮詩歌)에서부터 천상 예루살렘의 찬미가에 이르기까지 영감을 받은 저자들은 구원 계획이 무한한 하느님의 강복이라고 선포한다.
1080 Inde ab initio, Deus viventibus, praesertim viro et mulieri, benedixit. Foedus cum Noe et cum omnibus entibus animatis hanc fecunditatis renovat benedictionem, non obstante hominis peccato propter quod terra est “maledicta” Sed inde ab Abraham, benedictio divina penetrat hominum historiam quae mortem versus ibat, ut illam faceret vitam versus, ad eius fontem, ascendere: per fidem “patris credentium” qui benedictionem accipit, salutis historia inauguratur.
1080 태초부터 하느님께서는 모든 생명체, 특히 남자와 여자에게 강복하셨다. 땅이 “저주를 받게 된” 원인인 인간의 죄에도, 노아와 그 외의 모든 생물과 맺으신 계약은 번성을 위한 이 강복을 새롭게 한다. 그러나 죽음으로 향해 가고 있던 인간의 역사를 생명으로, 그 원천으로 되돌려 놓은 하느님의 강복이 역사 안에 들어오게 된 것은 아브라함부터이다. 강복을 받아들인 “믿는 이들의 조상”의 신앙을 통하여 구원의 역사가 시작되었다.
1081 Benedictiones divinae in mirabilibus et salvificis manifestantur eventibus: tales sunt nativitas Isaac, exitus de Aegypto (Pascha et Exodus), donum Terrae promissae, electio David, Dei praesentia in Templo, exilium purificans et reditus “parvi residui” Lex, Prophetae et Psalmi qui populi electi intexunt liturgiam, has divinas simul commemorant benedictiones illisque cum laudis et gratiarum actionis respondent benedictionibus.
1081 하느님의 강복은 이사악의 탄생, 이집트 탈출(파스카와 탈출), 약속된 땅을 주신 일, 다윗을 임금으로 세우신 일, 하느님께서 성전에 현존하시는 것, 정화를 위한 귀양살이, 그리고 ‘소수의 남은 자들’의 귀환 등 놀라운 구원 사건 안에서 드러난다. 선택된 백성의 전례의 골격을 이루는 율법과 예언서와 시편들은 이러한 하느님의 강복을 환기시키며, 동시에 찬미와 감사로 그에 응답한다.
1082 In Ecclesiae liturgia, benedictio divina plene revelatur et communicatur: Pater tamquam fons et finis omnium benedictionum creationis et salutis agnoscitur et adoratur; in Verbo Suo, pro nobis incarnato, mortuo et resuscitato, nos Suis cumulat benedictionibus, et per Illum in corda nostra donum effundit quod omnia continet dona: Spiritum Sanctum.
1082 하느님의 강복은 교회의 전례에서 온전하게 드러나고 전달된다. 성부께서는 피조물을 위한 모든 강복과 구원의 원천이며 목적으로 인정되시고 흠숭을 받으신다. 그리고 우리를 위해 강생하시고 돌아가시고 부활하신 당신의 ‘말씀’ 안에서 우리를 복으로 채워 주시며, 그 ‘말씀’을 통해서 모든 선물을 포함하는 ‘선물’, 곧 성령을 우리 마음에 부어 주신다.
1083 Duplex tunc intelligitur liturgiae christianae ratio tamquam responsionis fidei et amoris “benedictionibus spiritualibus” quibus Pater nos gratificavit. Ex altera parte, Ecclesia, suo Domino unita et sub Spiritus Sancti actione, Patri benedicit “super inenarrabili dono Eius”(2 Cor 9,15), per adorationem, laudem et gratiarum actionem. Ex altera vero, et usque ad consilii Dei consummationem, Ecclesia Patri “oblationem suorum propriorum donorum” offerre non desinit Eumque precari ut Spiritum Sanctum super hanc mittat oblationem, super semetipsam, super fideles et super totum mundum, ut, per communionem in morte et resurrectione Christi-Sacerdotis et per virtutem Spiritus, hae divinae benedictiones fructus ferant vitae “in laudem gloriae gratiae Suae”(Eph 1,6).
1083 이로써 우리는 그리스도교 전례가 성부께서 베푸시는 ‘영적 축복’에 대한 신앙과 사랑의 응답이라는 두 가지 차원을 지녔음을 이해할 수 있다. 한편으로 교회는 주님과 일치하여 “성령 안에서”(2) 흠숭과 찬양과 감사를 통해 “이루 말할 수 없는 선물”(2코린 9,15)에 대하여 성부께 찬미를 드린다. 다른 한편으로 교회는 하느님의 계획이 완성될 때까지 성부께 “당신께서 주신 선물을 제물로 드리고”, 당신의 성령을 이 제물과 교회 자신과 신자들과 온 세상에 보내 주시도록 간청한다. 또한 교회는 사제이신 그리스도의 죽음과 부활에 일치하여 성령의 능력으로 하느님의 이 강복들이 “당신 은총의 영광을 찬양하기 위한”(에페 1,6) 생명의 열매를 맺도록 끊임없이 간청한다.
맨 처음이전 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 다음맨 뒤