제목 | 주님 수난 성금요일 성무일도 독서 : 성 요한 크리소스토모 주교의 ‘예비자 교리’에서 | |||
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작성자방진선 | 작성일2011-04-22 | 조회수439 | 추천수2 | 반대(0) 신고 |
주님 수난 성금요일 성무일도 독서 : 성 요한 크리소스토모 주교의 ‘예비자 교리’에서
요한 복음사가가 말한대로 주님이 돌아가신 후 아직 십자가 위에 매달려 계실 때, 한 병사가 가까이 가서 창으로 옆구리를 찔렀더니 거기서 물과 피가 흘러나왔습니다. 물은 세례의 상징이고 피는 성체의 상징입니다. 교회는 이 두가지 성사로써 건설되었습니다. 즉 새로 태어나는 물과 새롭게 하는 성령 즉 옆구리에서 세워진 성세성사와 성체성사로 교회가 건설된 것입니다. Mortuo enim, ait, Iesu et adhuc in cruce pendente, approximat miles, latus lancea percussit et exinde aqua fluxit et sanguis. Unum baptismatis symbolum, aliud sacramenti. Ex his enim sancta fundata est Ecclesia, per lavacri regenerationem et renovationem Spritus Sancti, per baptisma, inquam, et mysteria quae ex latere videntur esse prolata. The gospel records that when Christ was dead, but still hung on the cross, a soldier came and pierced his side with a lance and immediately there poured out water and blood. Now the water was a symbol of baptism and the blood, of the holy Eucharist. From these two sacraments the Church is born: from baptism, “the cleansing water that gives rebirth and renewal through the Holy Spirit,” and from the holy Eucharist. Since the symbols of baptism and the Eucharist flowed from his side, it was from his side that Christ fashioned the Church |
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